DSC_0188 (2)

Sprawdź, co zrobić by auto zyskało na wartości

Samochód, gdy go używamy, traci na swojej wartości. To rzecz oczywista. Ale to, ile traci to już zależy od wielu czynników. Odpowiednią dbając o samochód możemy sprawić, by auto zyskało na wartości.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, czym jest wartość rezydualna, kluczowe pojęcie przy sprzedaży używanego samochodu. Określa się ją w chwili odsprzedaży. Jest to nic innego, jak cena, na jaką możemy liczyć sprzedając samochód po upływie założonego czasu użytkowania.

 

Co wpływa na spadek wartości pojazdu?

Przede wszystkim czas eksploatacji pojazdu. Najbardziej auta tracą przez pierwsze trzy lata. I wtedy wartość pojazdu może być niższa nawet o 60%. A musimy wziąć także pod uwagę to, jak eksploatowany jest pojazd w tym czasie. Jeśli jesteśmy „niedzielnymi kierowcami” lub korzystamy z auta do jazdy na trasie praca-dom to raczej wiele się nie zmieni, ale jeśli cały czas jesteśmy w trasie i rocznie robimy kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to wartość auta może jeszcze bardziej spaść.

 

Wartość rezydualna zależy też od marki pojazdu, jego awaryjności czy rozwiązań technologicznych. Wynika to z tego, że producenci cały czas rozwijają swoje pojazdu. Wiele marek wprowadziło do swoich rozwiązań elementy dbania o ekologię czy zmianę polityki cenowej.

Cena może zależeć też od tego, czy sprzedajemy auto z nadwoziem typu kombi, hatchback czy pojazd typu SUV. Do tego trzeba brać pod uwagę paliwo. Według danych, Polacy decydują się najczęściej na auta z benzyną, a nie z dieslem. Do tego, najczęściej wybierane pojazdy to te, które nie mają większego przebiegu niż 150 tys. km. Najpopularniejsze? Volkswagen passat, citroen C4 czy Renault Megane. Wybory kupujących cały czas się zmieniają i to, że któreś z aut jest teraz popularne nie znaczy, że za kilka lat też będzie. W cenie są też marki, które… łatwo naprawić i znaleźć do nich części. I najlepiej na tym wychodzą auta sprowadzane z Europy i Azji.

 

A jaki wpływ ma eksploatacja? To proste. Polacy wolą samochody od pierwszego właściciela, które mają dobrze udokumentowany przebieg, a najlepiej pełną historię napraw.

 

 

Co zrobić by auto zyskało na wartości?

Na szczęście, przed sprzedażą auta możemy zrobić kilka rzeczy, które wpłyną pozytywnie na wartość pojazdu. Przede wszystkim, jeśli będziemy odpowiednio dbać o samochód to strata wartości nie będzie taka duża. Ale możemy sięgnąć też po taką aplikację jak MotoRaport, która pozwala prowadzić wirtualną książkę serwisową. W jednym miejscu możemy zapisać najważniejsze dane na temat naszego samochodu.

W momencie sprzedaży auta możemy pokazać kupującemu wszystkie informacje. Wykazujemy się przy tym wiarygodnością, przejrzystością. Udokumentowanie wszystkich napraw, przebiegu czy średniego spalania pojazdu może wpłynąć na jego wartość. Dzięki temu możemy zyskać na sprzedaży pojazdu.

Zarejestruj się i sprawdź naszą aplikację klikając >> Rejestracja MotoRaport <<

Czytaj więcej

Foto: Rama / wikipedia.pl

Słabe paliwo na stacji. Co i jak?

Paliwo słabej jakości to bolączka każdego silnika. Jak je rozpoznać i ustrzec się przed problemami?

Przede wszystkim musimy wiedzieć, że na oko nie rozpoznamy jakiej jakości jest paliwo. Dodatkowo, mało kto patrzy na paliwo – po prostu wlewa je do baku. Na stacji możemy jedynie zwrócić uwagę na zapach lub zobaczyć czy ew. w paliwie nie ma wody lub tzw. zanieczyszczeń mechanicznych.

Objawy po zatankowaniu słabej jakości paliwa możemy poczuć dość szybko – silnik zacznie się krztusić, zabraknie mu mocy lub po prostu staniemy. Co jeśli paliwo było złej jakości? Jeżeli będziemy musieli naprawić samochód, to powinniśmy uzyskać opinię o tym, czy winne mogło być paliwo. Jeśli tak, to możemy domagać się zwrotu kosztów remontu od właściciela stacji.

Żeby uniknąć problemów z paliwem, warto tankować na sprawdzonych lub koncernowych stacjach paliw. Wtedy możemy mieć pewność, że paliwo jest kontrolowane pod względem jakości i sprowadzane jest prosto od dystrybutora. Dodatkowo, w sieci istnieją czarne listy stacji paliw – możemy sprawdzić te, które trzeba omijać.

Co jeszcze robić?

  • kontrolować pracę silnika po zatankowaniu;
  • zabieraj rachunki za paliwo;
  • sprawdź, czy wziernik na dystrybutorze jest odpowiedni;
  • zwróć uwagę na zapach paliwa;
  • jeśli coś jest nie tak, powinieneś to zgłosić do właściciela i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta

 

Czytaj więcej

IMG_3148

Co zrobić, jak zatankujesz złe paliwo?

Czasami wystarczy chwila nieuwagi i pośpiechu i możemy mieć problem. Zatankowanie złego paliwa może nas trochę kosztować.

Pomyłka podczas tankowania może zdarzyć się każdemu. Zwłaszcza, że na stacjach paliwa noszą różne nazwy. O ile jeździmy jednym samochodem przez wiele lat, to problem raczej się nie zdarzy. Gorzej, jeśli często zmieniamy auto lub jeździmy kilkoma (np. służbowymi).

Jeśli to samochodu z silnikiem diesla dolejemy benzyny możemy, ale nie musimy mieć problem. Wszystko zależy od tego, jak stare mamy auto i silnik. Te stare są w stanie działać sprawnie, jeśli dolejemy im niewiele benzyny. Te nowe, bardziej skomplikowane, może doprowadzić do awarii silnika i przede wszystkim układu wtryskowego.

Jeśli zorientujemy się o pomyłce w czasie tankowania, to musimy szybko zareagować. Rozwiązaniem jest wtedy wypompowanie paliwa ze zbiornika. Większość stacji posiada odpowiedni sprzęt do takich czynności. Gorzej, jeśli nie zauważymy pomyłki i odpalimy silnik. Wtedy benzyna może zostać zassana do układu paliwowego, a po chwili samochód może zgasnąć. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest naprawa samochodu – osuszenie baku, przewodów, wymiana filtrów i kontrola wszystkich elementów. Podobnie jest jeśli do samochodu z silnikiem benzynowym dolejemy oleju napędowego. Mamy na to jednak mniejsze szanse, bo wlew przy dystrybutorze oleju napędowego jest większy niż ten przy benzynie.

W przypadku niektórych aut musimy pamiętać także, żeby zatankować benzynę o właściwej liczbie oktanowej. Jeśli do samochodu, w którym zalecane paliwo to Pb 98 dolejemy 95, to silnik będzie więcej spalał i będzie gorzej działać.

Czytaj więcej

Autor: kaysha / Flickr

Co wpływa na zużycie paliwa?

Każdy kierowca chciałby wydawać jak najmniej na paliwo. Starają się jeździć ekonomicznie. Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek kroki, warto dowiedzieć się, co wpływa na zużycie paliwa i co najlepiej wpłynie na nasze oszczędzanie.

Elementów, które decydują o zużyciu paliwa w samochodzie jest wiele. Każdy z nich może wpłynąć na to, ile będziemy musieli zatankować. Dlatego najlepiej, gdybyśmy zadbali o każdą rzecz. Oto najważniejsze elementy wpływające na to, jak spala się paliwo:

Prędkość

Zanim naciśniemy pedał gazu powinniśmy się zastanowić. Przede wszystkim – nie warto nigdzie gnać, ale nie powinniśmy też jechać za wolną. Eksperci doradzają, żeby za kierownicą pilnować prędkości. Najlepiej, gdy jedziemy ze stałą prędkością. Tu warto także wspomnieć, że na trasie najlepszą prędkością jest ta między 85 a 110 km/h.

Hamowanie

To coraz bardziej istotny element, na który zwraca się szczególnie uwagę na kursach i egzaminach na prawo jazdy. Instruktorzy radzą, żeby hamować silnikiem.

Planowanie

Przed wyruszeniem w trasę, warto zaplanować sobie, którędy będziemy jechać. Trzeba przy tym wziąć pod uwagę możliwe korki czy remonty. Warto np. omijać centra miast czy zaplanować wyjazd wcześniej, żeby uniknąć stania w korku. Można też skorzystać z takich aplikacji jak MotoRaport, które pozwalają znaleźć najtańszą stację na trasie.

Urządzenia w samochodzie

Każde, działające w samochodzie urządzenie wpływa na spalanie paliwa. W nowszych samochodach chodzi m.in. o podgrzewanie foteli.

Właściwe ogumienie

Kierowcy często zapominają o tym, że należy kontrolować ciśnienie w oponach. Nawet nieznaczne zmniejszenie ciśnienia może sprawić, że będziemy zużywać więcej paliwa. Dodatkowo, należy kontrolować wszystkie elementy dookoła, czyli np. klocki hamulcowe. Każda część, która może być zużyta lub źle działająca wpływa na pracę samochodu.

Silnik

Tu należy pamiętać o dwóch rzeczach. Przede wszystkim – przy dłuższych postojach warto wyłączać silnik. Przy uruchamianiu silnika należy pamiętać o tym, żeby nie naciskać pedału gazu. Samochód można rozgrzewać na trasie, nie trzeba czekać na to na parkingu.

Zmiany biegów

Jak mawiano na kursach prawa jazdy – jedynka to bieg, który wykorzystujemy tylko do ruszenia. Instruktorzy sugerują nawet, żeby wcześniej wrzucać wyższy bieg, bo to zmniejsza spalanie.

Kontrola

Przede wszystkim należy pamiętać o całorocznej kontroli nad samochodem. Każdy element musi być sprawny, inaczej narażamy się nie tylko na wyższe zużycie paliwa, ale też na niebezpieczeństwo.

Czytaj więcej